L’ambivalència del lletraferit

by | 31/07/2024

Els moments vitals afecten a la nostra necessitat (o no) de retrobar-nos amb les lletres
Temps de lectura: 2 minuts

Vols, però no vols. Recorres les llibreries i, a casa, els prestatges, a la recerca d’eixe títol, eixa paraula o eixe nosequè que concentre la teua atenció, que connecte amb tu com un llampec d’amor a primera vista.

Però és que no el trobes, o no et trobes, o un pessic a la boca de l’estómac et recorda que no estàs per a res, que no vols enfrontar el que siga que qualsevol títol puga amagar darrere. No és moment de llegir.

És sempre misteriosa la connexió entre les lletres i els moments vitals. Entenc lletraferit com un terme de prodigiosa ambivalència: per un costat, l’ànsia de lletra, l’enamorament dels llibres i la necessitat de mantindre’ls sempre a prop; per l’altre, la vulnerabilitat davant les lletres, la fragilitat que atorga a la lectura o l’escriptura el poder de fer-te mal, d’afonar-te encara més en determinats abismes. Vos ha passat? Sou més o menys capaços de llegir o d’escriure quan esteu travessant un moment fosc?

Jo, personalment, mai m’he identificat amb eixos escriptors decadentistes que, fets pols, donen vida a les seues obres mestres. Per a escriure bell, o inclús per a poder llegir i gaudir del que llig, necessite un estat de serenitat. Serenitat matisada, serenitat tendent a l’alegria i la pau o inclinada cap a la intensitat o la melancolia, però serenitat, pausa mental i anímica, un estat de benestar amb la vida i el que implica. Per a mi, crear o recrear-se requerix sempre una certa delectació constructiva en les emocions, siguen o no agradables. Els mals profunds no donen espai a eixa delectació. Admire a Baudelaire, però no he nascut per a poeta maleïda. Si estic entre lletres és que no vull morir-me, ni inventar-me una realitat paral·lela d’al·lucinògens.

Potser hi ha tantes formes de lletraferir-se com persones en el món. El millor que tenen els llibres és que podem recórrer a ells quan i com volem. Ells estan sempre igualment disposats a obrir-nos els braços i, si no estem preparats, si no és el moment i aleshores els oblidem al prestatge durant mesos, no ens guarden rancor. Cap ni miqueta. De tots els refugis que existixen, el del paper i la ploma és recurrent, pacient i fàcil de trobar i retrobar. Fins i tot en aquells moments vitals en què no vols, o no pots, reunir les forces necessàries per a submergir-te en oceans de paraules, amb la seua sola presència, recordant-te en silenci que romandran a l’expectativa que tornes a ser tu.

 

Il·lustració: Brotherlowfi

Lara Vallés Peco (València, 1998) és doctoranda en el Programa de Llengües, Literatures i Cultures, i les seues Aplicacions, a la Universitat de València. És graduada en Llengües Modernes i les seues Literatures, i Màster en Investigació en Llengües i Literatures. Ha publicat ressenyes en la revista cultural online Zero Grados.

Et pot interessar

Un sexisme que no acaba

Un sexisme que no acaba

Estem en un punt en què conviuen, d’una manera preocupant, un feminisme combatiu amb un sexisme regressiu