La formació valenciana Sons d’Embat ha publicat la cançó “El sol se va poniendo”. Es tracta del tercer i últim avançament del disc que veurà la llum el pròxim mes de setembre. En esta ocasió, la banda liderada per l’acordionista Pau Barberà ha col·laborat amb El Naán, col·lectiu musical amb seu a Tabanera de Cerrato, a la província de Palència. El grup pren com a punt de partida la rica tradició rítmica, sonora i lírica ibèrica per a bastir una proposta on també tenen presència les textures contemporànies i les músiques ètniques, el jazz i el folk, entre d’altres gèneres.
Precisament, el poeta Héctor Castrillejo, un dels fundadors de la formació castellanolleonesa, ha escrit part de la lletra de la composició a partir d’un cant de conreu i sega que entonaven els llauradors als camps d’aquella zona. En la gravació de la cançó també ha participat el cantor i multiinstrumentista Carlos Herrero amb l’assistència d’Adal Pumarabín, els altres dos creadors d’El Naán.
Tots tres han acompanyat Pau Barberà, autor de la música, i la resta d’instrumentistes que treballen colze a colze amb l’acordionista: la cantant Berta Íñiguez (Herba Negra, Andreu Valor, Mireia Vives & Borja Penalba); el violoncel·lista Uri Català (Aupa Quartet, Midnight Plumbers); el percussionista Jordi Ortolà (Sandra Monfort, Kela, Azulceleste); el guitarrista flamenc Abraham Lojo (Jorge Pardo, Jesús Méndez, Tradifusió); i el flautista Toni Fort “Pxllet” (Zoo, Malifeta), qui també s’ha encarregat de les programacions i de la producció musical. El tema va ser enregistrat a La Cova del Xapalló (Carrícola) i als White Trash Estudio amb Yon Mikel Garcia (Zoo, Malifeta) als controls.
El videoclip que acompanya el llançament de la cançó va ser dirigit per Helga Ambak, qui ha treballat amb artistes com Smoking Souls, Zoo o La Fúmiga, entre d’altres. El rodatge va tenir lloc a Anima Studio (Dénia).
La banda
Sons d’Embat és una formació nascuda a Ontinyent que reinterpreta la música d’arrel i tradicional. Des de l’any 2019, el grup ha bastit un repertori de composicions pròpies amb arranjaments actuals a partir de les melodies populars de la Península Ibèrica i la Mediterrània. La seua proposta es basa en el so de l’acordió diatònic, les notes del qual abracen harmonies valencianes, basques o lleoneses, així com cadències celtes i flamenques.
El primer llançament de Sons d’Embat, l’EP Un vent manxaire, va veure la llum en 2024. El disc va ser la culminació dels estudis realitzats pel músic Pau Barberà a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), on va rebre la menció d’honor en l’àmbit d’interpretació de música tradicional. Al llarg de la seua trajectòria, Barberà ha format part del grup de mestissatge Tashkenti i de la fanfàrria balcànica La Trocamba Matanusca. Així mateix, ha col·laborat amb intèrprets com Carlos Núñez, La Raíz, El Diluvi, La Gossa Sorda i Xavi Sarrià, a qui va acompanyar amb la banda El Cor de la Fera. A més, és fundador de l’associació cultural Rebotons, dedicada a la divulgació de l’acordió diatònic al País Valencià.
El disc, al setembre
En les últimes setmanes, Sons d’Embat ha donat a conéixer altres dues cançons que formaran part del repertori del seu pròxim àlbum. La primera va ser “L’avui sempre és l’ahir” amb la col·laboració de la vocalista La Maria. La composició, publicada el passat 26 d’abril, reivindica el pes de les veus del passat en el nostre present. En eixe tema, la formació s’amara de les experiències, les persones i els cants d’antany per tal d’elaborar nous discursos.
Finalment, el 24 de maig es va publicar “L’últim cel”. El tema, escrit pel grup amb una lletra del mateix Barberà, és un cant d’amor a Palestina. Per a la gravació van comptar amb la participació de l’activista i vocalista Salma Alhakim. Nascuda a Síria, però criada a Jordània i resident a València des de fa dècades, Alhakim també és intèrpret i mediadora cultural.
Abans de l’edició de l’àlbum, Sons d’Embat actuarà el dijous 16 de juliol al Folkestiu, la Mostra de Música i Cultura Popular de Bétera que enguany celebrarà la 14a edició. Posteriorment, el divendres 31 de juliol, el grup tocarà a l’Auditori Amando Blanquer de la Zona Nord d’Alcoi en el marc del cicle SomRiu que es desenvolupa a les comarques de l’Alcoià i el Comtat.









