L’Institut Valencià de Conservació, Restauració i Investigació (IVCR+i) ha iniciat la restauració de les reproduccions de 38 escuts de les principals famílies nobiliàries que assistien a les Corts del Regne de València durant l’època foral, que s’exposen habitualment en el Palau dels Borja, seu de les Corts Valencianes. Estos escuts van ser elaborats pels professionals del camp de la pintura i el daurat Xavier Sambonet i Xavier Ferragut per a formar part de l’exposició Les Corts valencianes, un passeig per la història, celebrada en els anys 1994 i 1995.
La seua importància radica en el fet que es poden vore i conéixer els motius heràldics de cada una de les principals cases nobiliàries assentades en el territori valencià, com el bou sobre l’herba de la família Borja, els rombes en escaquer dels Centelles, les llunes invertides dels Llançol, les monedes dels March, o les roses dels Vila-rasa, entre altres. En concret, les grans famílies nobiliàries representades en els escuts són les següents: els Almúnia, Boïl, Borja, Cardona, Carros, Català de Valleriola, Centelles, Crespí de Valldaura, Cruïlles, Despuig, Escrivà, Cervató, Ferrer, Vilanova, Sànchez Zapata de Calataiud, Íxer, Joan, Ladró de Vilanova, Llançol, Maça de Linaza, March, Marrades, Martorell, Mercader, Montagut, Montpalau, Pardo de la Casta, Rabassa, Rocafull, Roís de Corella, Soler, Sorell, Tolsà, Vilaragut, Vila-rasa, Vich, Pròixida i Milà.
Les peces reproduïxen amb gran fidelitat i rigorositat els originals i estan fetes en fusta amb llenç adherit, policromats, daurats, platejats o corlats, seguint les tècniques habituals en l’època medieval. Així mateix, per a la seua elaboració es va consultar l’obra titulada Trobes de mosen Jaume Febrer … en que tracta dels llinatges de la conquista de la Ciutat de Valencia e son Regne …, publicada a València en 1796, en la qual s’inclouen 14 làmines amb els escuts heràldics dels cognoms dels conqueridors.
L’objectiu de l’actuació és esmenar els xicotets desperfectes i danys que s’han produït en estos trenta anys amb la manipulació de les peces, com ara xicotetes rascades i arrapades, que afecten fonamentalment la policromia i les superfícies daurades o platejades que deixen a la vista la preparació; o colps puntuals que han afonat la policromia. També es treballa sobre la part posterior d’alguns d’estos escuts, que tenen els ancoratges de l’època. La restauració consistix en la neteja mecànica dels escuts, la consolidació puntual dels estrats pictòrics i la reintegració cromàtica de les rascades i arrapades amb pigments a l’aigua, al vernís o els dos segons el cas. Les pèrdues de daurat i plata es refaran amb or o plata en pols. De fet, l’IVCR+i s’ha posat en contacte amb els artistes que els van dur a terme per a consensuar amb ells les faenes de condicionament de les obres, coincidint en el criteri de neteja i retoc puntual. Una vegada finalitzada la intervenció els escuts, tornaran a exposar-se en una de les sales del Palau de les Corts.