El quadro La Immaculada Concepció i els Jurats de la ciutat de València, peça de l’Ajuntament de València pintada en 1662 per Jeroni Jacint Espinosa, ha sigut presentat a la ciutadania després dels treballs de restauració de què ha sigut objecte durant l’últim any en les dependències del Museu Històric Municipal. L’alcaldessa de València, María José Catalá, ha assistit a la presentació de la restauració del llenç, acompanyada pel regidor d’Acció Cultural, José Luis Moreno, i ha subratllat la importància d’esta “peça única i una de les més importants del patrimoni de la ciutat, que reflectix molt bé eixa concepció municipalista de València i la importància que s’ha donat històricament al govern municipal”. Catalá ha destacat el treball conjunt dut a terme pel Servici de Patrimoni Històric de l’Ajuntament, l’Institut Valencià de Conservació, Restauració i Investigació, IVACOR, el Museu de Belles Arts de València, i l’empresa Noema Restauradores SL, “tots remant en la mateixa direcció per a recuperar el patrimoni de la ciutat”, ha subratllat. L’acte ha comptat amb la participació del director del Museu de Belles Arts de València, Pablo González Tornel, i de la representant de l’empresa Noema Restauradores SL, que s’ha encarregat de la restauració, Sofía Martínez Hurtado.
Davant tots ells, l’alcaldessa ha destacat que la restauració del quadro s’ha realitzat “en viu”, és a dir, que els treballs s’han efectuat en les dependències del Museu de la Ciutat, davant del públic que acudia a visitar este espai, i sense interrompre l’activitat al museu. Tal com ha expressat l’alcaldessa, “el Museu de la Ciutat té des de hui una peça de moltíssim valor, que presenta una Immaculada molt valenciana, i molt vinculada al govern de la ciutat, envoltada pels jurats, els antics regidors”. La pintura és, efectivament, una de les obres d’art més importants de les col·leccions pictòriques municipals, i té un marcat caràcter simbòlic per a la ciutadania de València. Es tracta d’un oli sobre tela de grans dimensions, 3,60 x 3,50 metres, que representa els jurats de la ciutat davall l’advocació de la Immaculada Concepció. Retrats d’estes característiques, com a mostra del poder de les ciutats i expressió de la identitat col·lectiva, no abunden a la península Ibèrica i els seus referents han de buscar-se a l’àrea nòrdica europea, particularment a les Províncies Unides d’Holanda, on s’han estudiat a través de les obres de Rembrandt o Frans Hals.
La seua història arranca l’any 1661, quan el valencià Joan Crespí de Borja i de Valldaura, ambaixador del rei Felip IV, aconseguix de l’Església catòlica un decret a favor de la creença en la Immaculada Concepció de María, un dels elements ideològics de la Contrareforma, abans de ser declarat dogma de fe. La notícia arriba a València i els jurats de la ciutat, que havien expressat fermament el suport a la doctrina, reforcen la defensa d’esta per diversos mitjans, encarreguen una escultura commemorativa, i juren defendre sempre la creença. Precisament, esta jura és allò que es reflectix en el quadre: el jurament al dogma. L’elaboració per part de l’artista Jeroni Jacint Espinosa va ser un encàrrec realitzat precisament pels jurats de la ciutat a mitjan segle XVII i, tal com ha explicat el director del Museu de Belles Arts de València, Pablo González Tornel, “es tracta d’un llenç que arreplega allò millor de la tradició pictòrica barroca valenciana, caracteritzada per un realisme potentíssim, que reflectix els jurats amb el seu aspecte veritable, amb una aparença realista i recognoscible, no idealitzada, i que identifica l’autor amb els Ribalta o el mateix Josep de Ribera”.
Tal com ha explicat la representant de l’empresa Noema Restauradores SL, responsable de la restauració, Sofía Martínez Hurtado, el llenç presentava un estat de conservació molt deficient, especialment pel fet que, al llarg del temps, s’han efectuat nombroses intervencions sobre la tela, moltes d’elles inadequades. Així mateix, en els més de tres segles que té d’antiguitat, ha estat instal·lat en llocs molt diferents i, de vegades, en condicions irregulars. Per això, i amb l’objectiu de recuperar l’esplendor d’una pintura estretament vinculada al municipi i al govern local, l’Ajuntament va obrir fa més d’un any una convocatòria per a restaurar-la de manera integral. Prèviament, va ser traslladada al Museu de Belles Arts per a realitzar els estudis previs necessaris per a orientar el treball a realitzar, atés que no era factible fer estes anàlisi en les instal·lacions del Museu Històric Municipal.
El procés de restauració va arrancar el mes d’octubre passat. Personal especialitzat de l’empresa Noema ha dut a terme els treballs durant un any en el Museu Històric Municipal, tant la consolidació del bastidor com de suport de la capa pictòrica, la neteja de pols i brutícia, la retirada de vernissos i repintades, i la consolidació general, per a procedir, seguidament, a la reintegració cromàtica. Tots els treballs en vertical s’han realitzat davant del públic, que durant este temps ha pogut observar en directe la labor de restauració. L’alcaldessa ha convidat “tots els valencians a vindre a visitar esta obra meravellosa, que forma part del llegat i de la història de la ciutat, i que mostra la importància històrica del govern propi de de València”.